Harder en langer peddelen door zwemtraining

WAAROM EEN ZWEMTRAINING?

– Peddelen is 80% van je surfsessie (zwemmen staat heel dicht bij peddelen)
– (Peddel)conditie gaat achteruit binnen een korte tijd
– Surfen vergt full-body conditionering

HOE VAAK ZWEMTRAINING?

We kunnen natuurlijk niet ontkennen dat peddelen de beste training is om je peddelen te verbeteren. Maar als je geen tijd hebt om de zee in te gaan of om een andere reden niet kan peddelen is een zwemtraining wel een excellente tweede keuze.

Is je peddelconditie verbeteren een prioriteit? Zwem dan minstens 3x per week, mits er geen golven zijn. Een zwemtraining duurt niet zo lang en je hersteld hier vrij snel door.

Als er golven zijn probeer dan 2x per week te zwemmen en gewoon je surfsessies te surfen want beter worden in surfen is natuurlijk het doel.

Als je peddelconditie verbeteren secundair is, zwem dan in ieder geval 1x per week.

DE ZWEMTRAINING:

Warm-up: (30sec rust na elke ronde):
– 2x 50m front crawl
– 2x 50m kick freestyle (bordje voor je houden)
– 2x50m rug crawl
– 2x50m rug crawl only legs

MAIN WORKOUT:
– 50m sprint front crawl (90% max speed)
– 100m front crawl (steady pace)
(Rust)
– 50m sprint front crawl (80% max speed)
– 100m front crawl (steady pace)
(Rust)
– 50m sprint back crawl (70% max speed)
– 100m back crawl (steady pace)
(Rust)
– 10 minuten front crawl
– 3x max swim under water.

 

Deze workout is vrij simpel en is voor beginners/intermediates die niet vaak zwemmen of net begonnen zijn met surfen een goed begin.

Wil je het moeilijker voor jezelf maken? Maak de afstanden en tijd anderhalf keer zo ver/lang.

 

Wil je vragen stellen over de zwemtraining om je peddelconditie te verbeteren?
Laat je vraag in een reactie achter onder deze instagram post.

 

Of klik hier om de surftips podcast over peddeltechniek en andere peddeltips te luisteren.

View this post on Instagram

The last few weeks I'm getting more questions about how to improve your paddle strength and conditioning by swimming. 🏊 Here's my workout: • WHY DO WE SWIM? – Paddle is 80% of your surfing session (swimming is closest to paddling) – (Paddle) condition deteriorates within a short time (look up research on the condition of the swimmer) – Surfing requires full body conditioning • HOW OFTEN SWIMMING TRAINING? The best training to improve paddling is, ofcourse, paddling but if there are no waves or no time to get into the water. Swimming is an excellent second choice. • Paddle condition prio = at least 3x a week if there are no waves and 2x if there are waves and you have no time for surfing. Paddle condition secondary = 1x per week • WARM UP: – 2x 50m front crawl – 2x 50m kick only (keep your hands in front of you) – 2x50m back crawl – 2x50m back crowl only legs • MAIN WORKOUT: – 50m sprint front crawl (90% max speed) – 100m front crawl (steady pace) (Rest) – 50m sprint front crawl (80% max speed) – 100m front crawl (steady pace) (Rest) – 50m sprint back crawl (70% max speed) – 100m back crawl (steady pace) (Rest) – 400m breaststroke – 3x max swim under water • Do you train to improve your paddling? And how? Good luck and let's catch more waves! 💦 Don't forget to save this workout. 💪 • 📸: @janbijl

A post shared by IAMPEPIJN.NL (@pepijntigges) on